Archief 2010 (augustus)

Niue

Er staan nieuwe foto's online, het zijn er wat veel. Even een tip over het bekijken van foto's. Je kunt op het icoontje naast "fotoboeken", klikken voor volledig scherm en als je dat icoontje niet kunt vinden of niet hebt, dan kan je ook op "F11" drukken tijdens het kijken. Het was voor het eerst...

Catamaran Anna, nog 203 mijl naar Tonga

We ontmoeten de twee kerels van de omgeslagen catamaran. Ze komen aan met het vrachtschip, dat op maandagochtend vlak bij de kade afmeert. Ze kunnen allebei nog lachen, ondanks dat ze alles kwijt zijn en het allemaal behoorlijk spannend was. Ze zijn vooral blij, dat ze nog leven. Ze worden goed o...

Vaantje en verloren dag, nog 55 mijl naar Tonga

Eerst nog even dit. Toen we vertrokken uit Rotterdam zijn we door het bestuur van "de Maas" uitgenodigd voor een vertrekkersborrel. Naast een erg gezellige avond met vertrekkers en terugkomers, kregen wij ook een opdracht mee. We moesten een Maas vaantje ruilen tegen een vaantje van de verste jac...

The Kingdom of Tonga

Donderdag 5 augustus heeft voor ons nooit bestaan. Ik besef dit pas goed, als ik mijn pilstrip pak en de pil van donderdag slik. Euhhh, als we een dag over hebben geslagen, dan is het nu dus vrijdag?! Als dat maar goed gaat…

De aankomst bij zonsopgang is prachtig. Tonga ziet er weer anders ui...

Nieuwe foto's

Er staan vandaag nieuwe foto's online, en een nieuw filmpje. Filmpje is een schitterende zeildag tussen Palmerston en Niue. Foto's van de grotten, de jachtclub en de kade van Niue. Waar je de bijboot op de kade moet hijsen. En vervolgens Tonga. Een klein dorpje op een klein eilandje, met heel vee...

Schitterend, arm, vrolijk Tonga

Aankomen in Tonga is fantastisch. Cruisers paradise. Niet voor niets hebben Moorings en Sunsail (2 verhuurbedrijven) hier bootjes liggen. Het water is vlak en overal liggen kleine en grotere eilandjes. Strandjes, grotten, koraal, walvissen en af en toe een klein dorpje.

De eerste dagen liggen ...

Remi

"WOW!" gilt Adam. Ik schrik ervan. Wat is er gebeurd? Als Adam z'n tong weer heeft gevonden, blijkt dat hij twee walvissen ziet 'breachen' (uit het water springen en op hun rug weer erin plonsen). Ze zwemmen in de baai waar we naartoe zeilen. We zeilen op de genua de baai binnen en rollen de genu...

Nieuwe foto's

Er staan weer nieuwe foto's online. Een walvis met kalf. En de zondagslunch op Lapé. Wakeboarden door een rustige ankerbaai. Het gerepareerde relais van de generator. En de laatste foto van Small Nest. Wist je dat afscheid nemen fysiek pijn kan doen?

Zuidwaarts

Afscheid nemen van Small Nest is 'nochthans niet evident'. Wat hebben we hard gehuild gisteren. We hebben zo'n 14.000 mijl samen afgelegd en daar 9 maanden over gedaan. Altijd was dat witte bootje ergens in de buurt. Soms zagen we elkaar even een paar weken niet, maar meestal lagen we toch naast ...

Ha'apai

We varen een nacht door naar de Ha'apai groep, een eilandengroep ca. 70 mijl ten zuiden van de Vava'u groep. Het is een heerlijke rustige tocht. Ondanks dat er niet veel wind is, kunnen we lekker zeilen, want het is een aandewindse koers. De zee is vlak en af en toe hebben we het gevoel dat we op...

Met z'n viertjes duiken

We zijn naar een wat zuidelijker eilandje verkast en liggen hier in een baai met een enorm lang spierwit strand. We liggen tegenover een aantal rood geverfde bamboehutjes, waar backpackers kunnen logeren. Piepklein en erg basic. Je slaapt op de grond of in een hangmat, en moet je eigen eten meene...

Mees vangt een vis!

Mees mag met pappa's werphengel vissen, terwijl we voor anker liggen. Hij heeft heremietkreeftjes gezocht op het strand. Het kreeftje wordt uit z'n schelp gelokt en eruit getrokken en vervolgens als aas aan het vishaakje gespiest. Heel geduldig gaat hij op het voordek zitten met het hengeltje in ...

Kelefesia

Kelefesia, Kelefesia, Kelefesia, onthoud dat. Kelefesia is namelijk hét mooiste eilandje van de hele pacific (en die is groot). We weten het zeker. Mooier kan namelijk niet. Het was de kers op de appelmoes, van een nogal geniale dag.

Wat vooraf ging. Jon (eigenlijk Jonathan weten we nu) kwam d...

Jon

Sittting on the wharf at sundown on Sunday in Haáfeva, I was facing another five days of eating manioc and doing nothing. Meeting Leonie, Adam and the two boys changed all that, they kindly offered to take me to Tonga’s capital, Nukuálofa. They quickly made me feel part of the family, and cooked ...

Nieuwe film en foto's

Zie ook hieronder het stukje van Jon. Foto's van Nomuka en Haavefa . Heremietkreeftjes als aas en Mees de visser. Een vleerhond (spanwijdte één meter +). Veel walvissen. En Kelefesia.

Nuku Alofa en een 020 borreltje

Bij aankomst in de hoofdstad van Tonga, Nuku Alofa, neemt Jon ons mee uit lunchen, waarna we afscheid nemen. Het was erg gezellig om hem 5 dagen erbij te hebben. ’s Middags verkennen we de stad en komen we Jon weer tegen. Hij kent de weg in Nuku Alofa en geeft ons een korte tour door de stad. Daa...