Archief 2011 (juli)

Terug

Reparatie ter plaatse. Geschreven door Arno

Toen Adam mij ´s avonds belde om een elektrisch probleem voor te leggen en uiteraard een kant en klare oplossing van mij verlangde had ik niet kunnen vermoeden dat ik nog geen week later dat probleem en de gevolgen van de oplossing aan de andere kant van de wereld aan het oplossen zou zijn. Ik moet zeggen dat het buitengewoon tenenkrommend is om aan de telefoon Adam te horen zeggen dat de vonken uit de meters komen terwijl je daar geen enkele oplossing voor hebt: het is gewoon kapot. Alle mogelijke en onmogelijk scenario's wat er gebeurd zou kunnen zijn malen door je hoofd maar je weet zeker dat dit niet met een paar telefoontjes op te lossen is. Gelukkig ging de verzekering er mee akkoord dat ik naar Jayapura mocht reizen met alle nieuwe apparatuur (26 kg) zodat ik alles ter plaatse kon repareren en vervangen en de reis weer op korte termijn voortgezet zou kunnen worden.

Toen Adam mij ´s avonds belde om een elektrisch probleem voor te leggen en uiteraard een kant en klare oplossing van mij verlangde had ik niet kunnen vermoeden dat ik nog geen week later dat probleem en de gevolgen van de oplossing aan de andere kant van de wereld aan het oplossen zou zijn. Ik moet zeggen dat het buitengewoon tenenkrommend is om aan de telefoon Adam te horen zeggen dat de vonken uit de meters komen terwijl je daar geen enkele oplossing voor hebt: het is gewoon kapot. Alle mogelijke en onmogelijk scenario's wat er gebeurd zou kunnen zijn malen door je hoofd maar je weet zeker dat dit niet met een paar telefoontjes op te lossen is. Gelukkig ging de verzekering er mee akkoord dat ik naar Jayapura mocht reizen met alle nieuwe apparatuur (26 kg) zodat ik alles ter plaatse kon repareren en vervangen en de reis weer op korte termijn voortgezet zou kunnen worden.

Het was uiteraard van het grootste belang om uit te zoeken wat er was gebeurd en hoe het is gekomen. Omdat ik zelf de gehele elektrische installatie heb aangelegd ken ik de installatie als mijn broek- en vestzak. Maar zelfs dan werd het pas na veel zoeken duidelijk wat er is gebeurd en hoe het is gebeurd waarbij wel duidelijk is geworden dat de blikseminslag, of bijna inslag, van een paar dagen eerder hier alles mee te maken heeft gehad.

Uiteindelijk zijn Adam en ik twee volle dagen bezig geweest met de reparatie maar toen waren alle storinkjes en storingen gevonden en opgelost en alle nieuwe apparatuur geïnstalleerd, aangesloten en getest.

Er waren natuurlijk ook dingen kapot die we van tevoren niet hadden ingecalculeerd en waar we dus ook geen vervanging voor hadden. De kaartplotter RL80 buiten in de kuip heeft het toch niet overleefd en is ook niet meer leverbaar en het verwarmingselement van de boiler heeft het begeven. Beide zaken die een voortzetting van de reis zeker niet zullen verhinderen,

Ik ben hier afgelopen maandagochtend om 7 uur aangekomen en ik vertrek aanstaande zaterdagochtend om 7 uur weer terug naar huis (reistijd 29 uur en 35 minuten). Het is nu woensdag avond en alle werkzaamheden en verzekeringszaken zijn afgerond. Morgen moet ik nog even een ander hotel zien te vinden maar dan ga ik toch een paar dagen van de omgeving genieten. Het stond niet op mijn verlanglijstje om nog een keer naar Papoea-Indonesie te gaan maar nu ik er toch ben en nog niet weg kan ga ik maar even de toerist uithangen.

Het was een heel erg gezellig weekje met Leonie, Adam, Mees, Pieter en Cathy en ondanks deze tegenslag in de reis was de sfeer buitengewoon goed. Naast hard werken was het gewoon erg gezellig als we ‘s avonds met z'n allen gingen eten. Bovendien was het gewoon leuk om "Elena” weer terug te zien en ik moet zeggen dat ze er nog (boven verwachting) goed uitziet. Het was weer een bijzondere ervaring op alle vlakken.