Archief 2011 (mei)

Terug

Afscheid en nieuw bezoek

First of all, our apologies to our English followers. We will return to writing in Dutch (except Renee). However, via this link you can quite easily translate the Dutch: http://translate.google.com/# It comes out pretty good, but not always correct. Donderdag zetten we de Davies’ op het vliegveld af. Na 3 weken zit hun vakantie erop en vliegen ze naar huis. Het was geweldig.

Donderdag zetten we de Davies’ op het vliegveld af. Na 3 weken zit hun vakantie erop en vliegen ze naar huis. Het was geweldig. Geen onvertogen woord en alleen maar gezelligheid. We hebben mooi gezeild en mooie plekjes gezien. En heel veel samen gesnorkeld (zie filmpje).

De volgende dagen gebruiken we om alles weer schoon te maken, op te ruimen en wasjes te draaien. Op advies van een vrouw van het havenkantoor, gaan we naar de Radisson om in hun zwembad te zwemmen, schijnbaar het mooiste zwembad van Denarau. En het is inderdaad schitterend. Vooral de waterglijbaan, waar de mannetjes wel 50 x af gegaan zijn.

Zaterdag neem ik om 05:00 uur een taxi naar het zuiden van Viti Levu. Drie uur lang hobbelen we in het donker over een enorm slechte weg. Dan komen we aan in Pacific Harbour, waar Aqua Trek al jaren waarschijnlijk de beroemdste shark dive ter wereld verzorgt. En ik mag mee… Het is dus echt helemaal af. ‘s Ochtends hebben ze al 2 kliko’s met visafval op het rif gelegd en als we aankomen miechelt het er al van de haaien. We duiken op zo’n 25 meter op de rand van een drop off de diepte in. Er zijn tien duikgasten die naast elkaar met hun rug tegen het koraal aan moeten zitten en voor ons worden door 6 instructeurs de haaien gevoerd en bij ons weg gehouden. Binnen een paar minuten cirkelen er gigantische Bull Sharks rond ons. Normaal gesproken is dat een haaiensoort die je niet graag tegenkomt. Het is duidelijk dat de instructeurs dit vaker gedaan hebben, want de haaien kennen de procedure en blijven op gepaste afstand. Uiteindelijk zien we 7 verschillende type haaien in 2 duiken. Echt uniek en ik denk een van de gaafste dingen die ik ooit gedaan heb.

Zondagmorgen komt Renée aan boord. Ze vaart de komende 4 weken met ons mee naar de Solomons. Nadat ze ingeruimd is, direct weer naar de Radisson, voor verkoeling. Zijn we nog geen 5 minuten binnen, komt er iemand vragen of we wel "in house guests” zijn. Ik twijfel nog even, maar net te lang. We worden weggestuurd. Tijd om weer te gaan zeilen.

We gooien Elena vol met diesel en water en varen naar het onder cruisers beroemde Musket Cove. Tot nu toe zagen we nauwelijks cruisers en waren we steeds het enige jacht van de ankerbaai. Dat heeft zo z’n charme, maar het is ook leuk om weer nieuwe cruisers te ontmoeten en dan hopelijk cruisers die leuk zijn, dezelfde kant opgaan en met kindjes rondvaren… In Musket Cove vinden we inderdaad nog wat cruisers, dus we hopen hier nog wat extra data op te doen voor onze reis naar Vanuatu. De jachtjes mogen gratis gebruik maken van het resort, dus dat is helemaal top. Morgen gaan we waarschijnlijk terug naar Lautoka, dan uitklaren en dan richting Vanuatu. Super veel zin in.