Archief 2012 (juni)

Hollandse enclave op Ibiza

Er ligt een Nederlandse boot in de baai. We twijfelen of ze charteren of cruisers zijn. Het is weliswaar een Bavaria, maar de boot ziet er toch uit alsof hij grootse plannen heeft. Ze hebben geen net rond de boot (en wel twee kleine meiden), maar ze zijn wél handig met hun dinghy. 's Morgens ga...

Nieuwe foto's

Er staat een nieuw album online. Vertrek Griekenland perfect zeilweer, de Etna bij zonsondergang, Sicilie met de kathedraal en Palermo. Een weekje Sardinie met Philine, Michiel, Paul en Daan en alle kindjes. En Ibiza.

Autogrill

Het wordt even een weekje stil op de blog. We zijn met een huurautootje op weg naar het huwelijk van neef Jasper in Frankrijk. Er is nog meer fantastisch nieuws, Matthijs en Jen bevielen vandaag van een gezonde dochter Dies, schitterend!

Nu even onze smaakloze pasta in de Autogrill opeten...

Welkom Michiel!

Vandaag is neefje Michiel geboren! Het eerste kind van mijn broer Harm en schoonzus Floor. Michiel diende zich 3,5 week te vroeg aan, maar was er gelukkig helemaal klaar voor. Binnen 1 week kregen we dus een nichtje van de ene kant van de familie en een neefje van de andere kant. Gelukkig zij...

Op weg naar Gibraltar

Terug op de boot en we zijn allebei hartstikke moe. Het was een heerlijk weekje Frankrijk, maar ook druk en emotioneel. Wat was ik jaloers op iedereen die vanaf de boerderij naar het noorden mocht rijden, terwijl wij teruggingen naar Elena. Het idee om 's avonds lekker in bad te klimmen en gewo...

Stuntende dolfijnen

Tijdens mijn wacht schrik ik me weer eens helemaal het leplazerus. Net als ik mijn kop boven de buiskap uitsteek om rond te kijken, springen er vlak naast de boot twee dolfijnen uit het water. Aan dolfijnen overigens geen gebrek. Overdag zien we ook meerdere keren grote groepen dolfijnen. Ze sl...

Maanvissen, tankers en The Rock

Vanmorgen zagen we Gibraltar al liggen. Een hoge rots, die steil uit de zee komt. Ik heb altijd gedacht dat Gibraltar ook het zuidpuntje van dit deel van Europa was, maar dat is niet zo. Na Gibraltar (Engels) ligt Tarifa (Spaans) en dat is het werkelijke zuidpuntje. Aan de ene kant zagen we Mar...

We zijn rond

Op ons huwelijk in 2005 zong Matthijs een schitterend zelfgecomponeerd lied: "We gaan rond, we gaan rond, we gaan rond, alle wester- en alle oosterlengtes lang." Ik fluisterde toen tegen Adam: "we kunnen nu echt niet meer terug hoor!"

Op ons huwelijk in 2005 zong Matthijs een schitterend zelfge...

Dé Portugese Noord

Het is een feestje van herkenning in Portimao. Mees gaat naar dezelfde kapper als 3 jaar geleden (Pieter had toen nog geen haar!) en we drinken koffie op hetzelfde terrasje. Ik ga weer naar dezelfde chandler en die heeft nog altijd eenzelfde zeer beperkt assortiment. Na één dag chillen vertrekk...

En de tijd gaat nu in!

Vuurwerk en een oorverdovend getoeter komt ons tegemoet bij het binnenvaren van de baai van Cascais rond 23:00 uur in het schemerdonker. Portugal heeft gewonnen van Nederland. Daar hebben we dus niks aan gemist.

Er is twee dagen harde wind voorspeld en we besluiten die tijd te benutten om...

Golfsurfen

Vanmorgen om 05:00 uur ging de wekker. We willen proberen om zo ver mogelijk te komen de komende dagen. Er is harde zuidenwind voorspeld en dat is een mooie kans om lekker op te schieten. Cabo da Roca levert verder geen buikpijn meer op: het is er windstil en buitengewoon vredig, als we er om 0...

Spugen en hameren

Om 5:00 uur varen we de pieren van Figueira da Foz uit. Gelukkig rollen de golven nu niet naar binnen, dus we hoeven niet te surfen. We hebben niet echt een 'weather window', maar het waait vandaag minder hard dan de afgelopen twee dagen, dus we gaan ervoor. We hakken tegen de wind in en het is h...

2012

Solozeilers en het einde van de Noord

Het zit erop. We zijn eindelijk van de Portugese Noord af en daar zijn we blij om. Vandaag was nog een keer hakken en zagen. Hetzelfde recept: 05:00 uur op en dan zo snel mogelijk naar het noorden. Soms maar met 3 knopen over de grond. Maar vanmiddag voeren we de zuidelijkste Ria van Spanje voo...

Nieuwe foto's

Vandaag of morgen staan er nieuwe foto's online. BBQ met Babs, het huwelijk in Frankrijk, door de straat van Gibraltar met veel dolfijnen, Port in Porto met het hamerfeest, een beetje zeeziekte, Viano do Castello en tenslotte Kaap Finesterre.

Getoeter voor Biskaje

Als ik Adam’s stukje voor de site lees, vraag ik hem: "hoe weet je nou dat het vanaf nu afgelopen is met de Portugese Noord en dat kaap Finisterre een eitje wordt?” Zijn antwoord is simpel: "het begint met geloven”. Wat kun je daar nou tegenin brengen? Maar kennelijk geloofde ik niet hard genoeg,...

Vertrek

We gaan zo vertrekken! Spannend, maar tegelijk ook enorm veel zin om in Engeland aan te komen!

Hard en ruw

This is your captain speaking vanuit de cockpit. We vliegen momenteel laag over Biskaje. Het gaat werkelijk keihard en sinds een paar uur is het ook bijzonder ruw. Gelukkig zijn de mannetjes nog ingeslingerd van de afgelopen tochtjes, dus geen zeeziekte. Er gingen zelfs 2 blikken kant en klaar ra...

Halverwege

Precies tijdens borreltijd zijn we halverwege. Dat betekent dat we in de afgelopen 28 uur ongeveer 212 mijl hebben afgelegd. Zo'n 7,6 knoop gemiddeld, met uitschieters naar 11! Rond twaalf uur 's nachts, tijdens mijn shift, maak ik Adam wakker om een 2e rif in het grootzeil te steken. Er zit een ...

We zijn er!

Nou we zijn er dus. En we zijn er echt enorm blij om. Het was weer een pittig nachtje en een pittig dagje met veel wind en een hoge zee. Daarbij ruimde de wind gedurende de dag steeds meer, waardoor we steeds scherper moesten varen. Af en toe brak er een golf zo ongeveer recht onder de giek, mi...