Archief 2012 (maart)

Terug

5000 en 37!

Allereerst willen we iedereen, die bijgedragen heeft aan het Ekka project, bijzonder bedanken. Echt te gek, dat het doel van 5000 dollar gehaald is! Enorm bedankt voor jullie gift en het vertrouwen in het project. Wij zullen er ons best voor blijven doen om het tot een succes voor Ekka te maken. De thermometer blijft nog 2 weken staan, omdat de actie nog in een tijdschrift komt en we nog wat giften van mensen verwachten, die dat al hebben toegezegd. Daarna zullen we het project afronden en de thermometer weer weghalen. Mocht je nog willen bijdragen, dan mag dat natuurlijk nog! Hoe meer we binnenhalen, hoe kleiner Ekka's lening bij de investeerder.

Terug naar de Maladiven. Het is hier nog altijd schitterend. Na Leonie's laatste update verplaatsten we naar een eilandje 2 mijl verderop. Je kon er in 8 minuten omheen lopen en het bestond voor 90% uit zand. Wit zand, waar je tot je enkels in wegzakte. 2 x per dag werd er gesnorkeld en we zagen weer de mooiste dingen.

De volgende dag was mijn verjaardag (37). Ontbijt op bed en allemaal zelfgemaakte cadeautjes (we zijn al weken geen grotere winkel tegengekomen). Mees maakte een schitterende kijkdoos met dingetjes, die hij op het strand vond. Pietje maakte een slinger en Leonie had een fotolijstje versierd met schelpen. Tel daar een tegoedbon voor een massage bij op en nog een ingepakte dvd en een boek (die we allebei al hadden) en je voelt je echt jarig! Leonie had een kruimel-jam taart gebakken en die was geweldig. Bij de borrel maakten we een fles wijn open uit het jaar dat we elkaar voor het eerst ontmoetten en dronken op mijn laatste verjaardag op de boot. Een wonderlijk idee.

Zo klooien we weer een paar dagen aan. De dagen hebben overigens toch een vrij strak ritme. Rond 07:30 uur worden de mannen wakker en komen ze bij ons in bed. Rond 08:00 ontbijt in het zonnetje. Broodbakken, afwassen, opruimen, evt. watermaken en wasmachine draaien. Dan school. En om 10:00 uur koffie. Dan snel naar het strand en rennen en zwemmen. 12:30 uur lunch (brood komt net uit de broodbakmachine) en vervolgens gaan de mannetjes slapen. Dat slapen doen ze al 6 maanden niet meer, maar het heet nog altijd dutjestijd. Ze lezen boekjes of spelen wat met lego. Dan om 15:00 uur weer zwemmen en rennen. Om 17:00 uur borrel en om 18:30 uur eten. 19:30 uur mannen naar bed en dan hebben wij dus vrij. En zo gaat dat eigenlijk iedere dag.

Vandaag verplaatsen we weer naar een eilandje verderop. We stoppen even bij een eilandje, waar wat huizen staan om wat inkopen te doen. We gaan met Sammie naar de kant en worden door een aardige mevrouw door de zandstraatjes naar het enige piepkleine winkeltje geleid. Ze hebben zelfs wat groente! De mensen zijn erg gastvrij en spreken prima Engels en dat is opvallend, omdat er op dit eilandje nooit toeristen komen. We lopen terug naar de Sammie en zien van verre, dat er wat aan de hand is. Daar zien we de Sammie drijven op weg naar open zee! Gelukkig zien we ook een klein koppie zwemmen, die er inmiddels bijna bij is. Hij weet in onze bijboot te klimmen en peddelt weer terug naar de kant, waar iedereen staat te lachen. We moesten er niet aan denken om hier zonder onze Sammie te moeten rondvaren. Dat is namelijk onmogelijk...

Snel gaat het anker op om op tijd bij een onbewoond eilandje te zijn. We vinden weer een mooi plekje, met als enige nadeel, dat het behoorlijk diep (35m) ankeren is. Op het strand vinden we een spoor van een gigantische Leatherback turtle. We volgen het spoor en komen uit bij een net gegraven nest. Fantastisch! We maken het nest mooi dicht en wissen alle sporen. Schildpadeieren zijn hier een delicatesse... We snorkelen nog wat en voor we het weten, is het alweer 17:00 uur!!